






76 
 

 

 In contrast to the duo of incarnation’s tour of China only a couple of years earlier, the 

Dalai Lama’s pilgrimage to India received greater attention by far.  From 1954 to 1955, 

there were a plethora of photographs of the Lamas with the upper echelons of PRC 

leadership (as the Dalai Lama himself recalled).  However, the American press made little 

use of them.  There was also at least one Western journalist in Beijing at the time who 

literally bumped into the Dalai Lama, but declined to ask the cleric for anything other than an 

autograph.  During the Dalai Lama’s trip to India, which the American press repeatedly 

billed as his own while leaving the Panchen Lama in the background, photographs and 

quotations of the Dalai Lama repeatedly wound-up in American newspapers and magazines, 

in contrast.  Granted, Western journalists had better access to the Dalai Lama (they could 

take pictures of the Dalai Lama themselves, presumably), but that did not explain why the 

American press believed the Dalai Lama was suddenly worth a significant increase in page 



77 
 

 

space; the Dalai Lama was not the one driving American attention towards Tibet; Sino-

Tibetan conflict was. 

V 

 Remarkably, in contrast to earlier American interest in the Tibet Question, or even the 

PRC’s modernization campaign in Tibet, there was no discussion about Tibet’s status in the 

American press’ coverage of Tibet’s political integration with the PRC.  News reporters 

never stopped to wonder just what “autonomous” meant in its coverage of the political 

establishment of the TAR from 1955 to 1959.  In March 1955, the New York Times reported 

the creation of the Preparatory Committee for the establishment of the Tibet Autonomous 

Region’s (PCTAR) while the Dalai and Panchen Lamas were visiting Beijing.  According to 

the Xinhua announcement on which the New York Times reported, the TAR “will have the 

status of a state organ subordinate to the Central State Council headed by Premier Chou En-

lai” and the PCTAR’s main task was to prepare for regional autonomy.  This announcement 

also described two subcommittees for financial-economic and religious affairs, various 

departments to handle affairs ranging from health to animal husbandry, and many 

modernization projects, such as building a hydroelectric station in Lhasa226.  However, 

absent from the news article was any analysis as to what this meant for Tibet vis-à-vis China 

or what “regional autonomy” meant within the PRC.   

 Almost a year later, Lieberman, still the New York Times correspondent in Hong 

Kong, wrote an article covering the PCTAR’s formal inauguration in Lhasa in April 1956.  

Lieberman observed that the PRC gave no explanation for the long delay while also noting 

“Use of the term ‘preparatory’ indicated Tibet was not yet a full-fledged autonomous region 

                                                 
226 “Peiping Promises Tibet 'Autonomy',” NYT, Mar. 13, 1955, 1, 3. 



78 
 

 

on a level with Sinkiang and Inner Mongolia227.” Although Lieberman gave his audience a 

critical clue to Tibet’s status within the PRC as minority nationality autonomous region, he 

did not discuss the political ramifications of Tibet’s transformation from some sort of 

suzerainty into a political entity akin to the Xinjiang Uyghur or Inner Mongolia Autonomous 

Regions.  Again, Lieberman listed the various details of the PCTAR’s organization and 

reiterated Beijing’s Tibet policy of unity, progress, and greater development, but never 

discussed the question of “what does this mean for Tibet’s political status?” on behalf of his 

audience. 

 Also according to Xinhua’s initial announcement in 1955, the Dalai and Panchen 

Lamas’ followers had resolved their historic differences.  Apparently, the New York Times 

was ignorant of this development’s political significance.  Its news article correctly 

described the separate groups comprising the fifty-one member PCTAR: fifteen from the 

Tibetan government in Lhasa headed by the Dalai Lama, ten from Panchen Lama’s office 

(including the Panchen Lama), ten from the People’s Liberation Committee of Qamdo 

(PLCQ), five PRC authorities in Tibet, and eleven members of major sects and religious 

institutions.  However, it failed to note that the PCTAR’s makeup effectively isolated the 

Tibetan government in Lhasa.  The PCTAR divided Tibet’s administration among three 

Tibetan groups of representatives, forty-six in total, and five additional CCP cadres228.   

 Dividing Tibet into three main groups was not a simple “divide and conquer” 

strategy, but reflected deep political divisions within Tibet.  Even before the contemporary 

Tenth Panchen Lama’s incarnation, the Dalai and Panchen Lamas’ offices had been in 

                                                 
227 Henry R. Lieberman, “Peiping Advances Tibet 'Autonomy',” NYT, Apr. 23, 1956, 8. 
228 Goldstein, A History of Modern Tibet, Vol. 2, 500. 



79 
 

 

conflict for decades.  The Panchen Lama’s secular and religious office’s inclusion into 

Tibet’s regional government was a dramatic elevation that brought it nearly on par with the 

Tibetan government in Lhasa in terms of representatives within the PCTAR.  As noted 

previously, Lhasa also never exercised firm control of eastern Tibet.  After the PLA gained 

control of Qamdo and its surrounding area, the PRC established the PLCQ to manage the 

“liberated” area directly under PRC administration.  Following the Seventeen Point 

Agreement’s signing, the PRC did not return administration of the Qamdo region to Lhasa.  

Instead, a PLCQ composed of progressive Tibetans, religious figures from the area, formerly 

captured Tibetan officials, and members of the PLA remained a distinct unit until its 

incorporation into the PCTAR.  Although the Dalai Lama was Chairman of the PCTAR, he 

and his traditional government were in the minority among PRC designated or influenced 

members in Tibet’s new administration.  The New York Times followed PCTAR 

developments, including its official inauguration in Lhasa almost a year later and 

enlargement to fifty-five members, but it missed how the PRC co-opted the Dalai Lama’s 

government’s authority into a government of its own making while the PRC actually made 

decisions above the Tibetan representatives’ heads229.    

 Unbeknownst to either American news reporters or their audience, the PCTAR 

produced a great deal of tension behind the scenes.  Americans had no idea because on the 

surface the Dalai Lama appeared to accept the PCTAR by participating in the Chinese 

National People’s Congress during his stay in Beijing, by his outwardly charming appearance 

in India standing beside Zhou, and by the speech he gave at the PCTAR’s second 

                                                 
229 Shakya, The Dragon in the Land of Snows, 128-129; Goldstein, A History of Modern Tibet, Vol. 2, 208 
 [note].  



80 
 

 

anniversary, urging the TAR’s establishment in April 1958230.  The PCTAR’s creation 

initially pleased the Dalai Lama and his government because they believed that they would 

again rule Tibet autonomously of Beijing.  This was an improvement over the previous 

military administration on paper, but Sino-Tibetan tension erupted immediately over the 

Tibetan army’s dissolution, the phasing out of Tibet’s native currency, and the Panchen 

Lama’s elevation of status231.  In practice, the Dalai Lama and his government found the 

PCTAR and lose power over Tibet’s government a hard pill to swallow.  Ultimately, all of 

the PCTAR’s members, decisions, and policies needed the PRC’s approval, which meant that 

the PCTAR was not politically autonomous at all, but only an extension of Beijing’s direct 

administration.  The Dalai Lama later wrote bitterly of the PCTAR’s inauguration in Lhasa 

in his second published autobiography:  

Whilst on paper [PCTAR] promised to mark an important advance towards 
autonomy, the reality was very different.  When Chen Yi announced the 
appointments, it turned out that of these fifty-one delegates (none of whom 
was [sic] elected), all but a handful owed their positions to the Chinese: they 
were allowed to keep their power and property so long as they did not voice 
opposition.  In other words, it was all a sham232. 

  
VI 

 After the Dalai Lama’s return to Lhasa, there were no continuing reports of violence 

with which American journalists could entertain their readers.  In early 1957, the New York 

Times reported that the Dalai and Panchen Lama’s appeals for acceptance of PRC 

administration quelled earlier uprisings against “occupation233.”  However, the absence of 

news of open conflict throughout 1957 masked boiling Sino-Tibetan tension between 

                                                 
230 “New Tibet Rule Urged: Chief Lamas Favor Autonomy within Red China,” NYT, Apr. 23, 1958, 2. 
231 Goldstein, A History of Modern Tibet, Vol. 2, 499-503. 
232 Tenzin Gyatso, Freedom in Exile, 107.  Chen Yi was Vice-Premier of the PRC at the time.  
233 Greg McGregor, “Restudy of India by Peiping Seen,” NYT, Jan. 20, 1957. 



81 
 

 

hardliners on both sides.  Tibetan hardliners refused to accept changes towards integration 

with the PRC while their CCP counterparts pushed for socialist transformation of Tibetan 

society within Tibet proper234.  There was little excitement for Americans to read about 

Tibet as American news reporters followed what was actually Mao’s last attempt of a 

gradualist policy in Tibet after he postponed reforms for another six years.  Throughout 

1957, the New York Times reported that the PRC promised concessions to the Dalai Lama’s 

government in Lhasa, withdrew troops and cadre from Tibet, closed Chinese schools, and 

relinquished authority back to Tibetans.  An unnamed New York Times reporter wrote an 

article from Hong Kong calling the PRC’s move a “tactical retreat” aimed at alleviating food 

shortages, popular resentment, and Indian fears of a threat across its border235.  Even though 

Mao prevented socialist reforms within Tibet during the Great Leap Forward (the PRC’s 

second five-year plan, 1958-1962), his gradualist policy collapsed when renewed rebellion 

broke out in Tibet and ignited American coverage of Tibet in summer 1958.  Tibet might 

have once again fallen off of the American news cycle if it were not for another round of 

violence.     

 Although Zhou did not lie when he asserted that the PRC quelled the rebellion in 

ethnically Tibetan areas during Kangding Rebellion, he was not entirely correct either.  

Instead of crushing the spirit of rebellion for good, the PRC merely pushed the rebellion out 

of what it considered Chinese provinces and into Tibet.  Tibetan refugees and rebels from 

Kham and Amdo streamed into Tibet to escape the violence.  By 1958, fifteen thousand 

rebel and refugee families swamped Lhasa and exacerbated already existing, but still non-

                                                 
234 Goldstein, The Snow Lion and the Dragon, 54. 
235 “Eased Red Grasp Hinted For Tibet,” NYT, Apr. 28, 1957; “Red China To Cut Its Force in Tibet,” NYT, 

Jun. 18, 1957, 4; “Red China Removing Its Aids From Tibet,” NYT, Oct. 12, 1957, 2. 



82 
 

 

violent, Sino-Tibetan conflict.  PRC authorities then made a crucial error by trying to deport 

the refugees, which frightened the masses of displaced Tibetans to an area south of Lhasa 

called Lhoka. There, the Tibetan armed resistance re-organized itself236.  News of 

“Hungarian-type uprisings” in remote parts of China first emerged when Jiang declared that 

popular opposition to the PRC continued in Xinjiang, Tibet, Qinghai, and the border areas of 

Sichuan and Yunnan in spring 1958237.  Americans might have read the Generalissimo’s 

announcement of continuous uprisings alongside his usual appeal for American aid against 

Communism incredulously, but in summer 1958, news of renewed Tibetan unrest hit 

American newsstands.  The New York Times published reports of fighting and Tibetan 

refugees fleeing into Nepal and India while the PRC indefinitely postponed Nehru’s planned 

trip to Tibet238.   

 Through the dense fog of war, Tibet’s geographic boundaries, and the Bamboo 

Curtain, no concrete information emerged about a Tibetan guerrilla war or mass revolt.  On 

August 26, 1958, the New York Times picked up how the PRC tacitly admitted the existence 

of imperialist and reactionary “subversive plots and splitting activities in Tibet” through a 

published version of the Dalai Lama’s speech in Lhasa a month before239, but official 

confirmation of renewed violence was lacking.  All that Nehru would say about the 

situation in Tibet after he substituted a trip to Bhutan instead of Lhasa was that conditions 

were not “normal.” Journalists were so eager to report news about Tibetan rebellion that the 

article’s headline, “Nehru Indicates Unrest in Tibet,” was misleading; the article merely 

                                                 
236 Norbu, “The 1959 Tibetan Rebellion: An Interpretation,” 85.  
237 “Chiang Reports Unrest in China,” NYT, May 26, 1958, 9. 
238 “Nehru Cancels Visit to Tibet,” NYT, Jul., 28, 1958, 25; “Revolt Reported in Eastern Tibet,” NYT, Aug. 2, 

1958, 4; “Tibetans Harass Reds,” NYT, Aug., 3, 1958, 67; “Tibetans Resist Red Chinese Rule,” NYT, Aug. 
6, 1958, 5. 

239 “Anti-Red Plotting in Tibet Reported,” NYT, Aug. 26, 1958, 3. 



83 
 

 

quoted Nehru as stating, “Obviously conditions in Tibet, from such reports one gets, are not 

fully normal240.” Nehru did not actually indicate anything, but only said that there were 

reportedly abnormal conditions in Tibet.  

 Once again, rumor and hearsay infiltrated American news media with little in the way 

of journalistic analysis.  Time articulated the problem of reporting on the renewed unrest 

later in March 1959, “For years now, echoes have come across the lost horizon from remote 

Tibet that the Chinese Communists were having trouble digesting their 1950 conquest.  

Many of the reports of revolt and fighting came from refugees who in their excitement did 

not have all the facts straight, and when the details collapsed so did the reports241.” 

“Unconfirmed reports,” “Tibetan sources here in Katmandu,” “This information was 

furnished by a highly authoritative source that keeps in close touch with what goes on inside 

Tibet,” “a Nepalese businessman said here today,” and “according to reliable reports reaching 

here,” were the best with which the New York Times had to work before Elie Abel took over 

as the newspaper’s bureau chief in New Delhi.   

Abel was previously the Belgrade bureau chief where he covered the 1956 Hungarian 

Uprising, for which he and the New York Times staff shared a 1958 Pulitzer Prize.  His 

December 14, 1958 news article on the Tibetan rebellion was the first of that year to feature 

better analysis than previously brief statements on reported developments of the Tibetan 

unrest.  The article was also the first to at least partially rely on officially confirmed 

information.  Although Abel reported that that the Indian government affirmed that Khampa 

guerrillas were harassing the PRC’s vital transportation network in Tibet, he also clarified 

                                                 
240 “Nehru Indicates Unrest in Tibet,” NYT, Oct., 3, 1958, 2.  Emphasis added. 
241 “Leak on the Roof,” Time, vol. 73 (Mar. 16, 1959), 33. 



84 
 

 

“there is no support here for reports of a popular uprising in Tibet comparable to the 1956 

revolt in Hungary.  Such reports are considered in New Delhi to be products of wishful 

thinking by Chinese Nationalists242.” With Abel came better reporting about Tibetan unrest, 

but even the veteran bureau chief had little idea that Tibetan rebels by then effectively 

controlled swaths of territory in sparsely populated Tibet.          

 Despite Abel’s assessment, American journalists regularly compared Tibet with 

Hungary after news of the 1959 March Uprising broke toward the end of the month.  Abel 

himself broke the story for the New York Times on March 21, reporting that “open warfare 

against the Chinese Communist overlords of Tibet has broken out in Lhasa243.” Shortly after 

Nehru described the violence within Tibet as “more a clash of wills... than a clash of arms” in 

attempt to play-down the rebellion, the Indian Foreign Ministry admitted that nearly all of 

Lhasa had joined the fighting244.  In a piece entitled “Himalayan Hungary,” Newsweek 

compared the failed Tibetan March Uprising with the failed 1956 Hungarian Revolution in 

language reminiscent of the 1950-1951 period, “This, last week, was Red China’s answer to 

Tibet’s demand for independence.  In its ruthlessness, it recalled Russia’s blood bath in 

Hungary.  Eight years after the ‘peaceful liberation’ of one of the world’s most backward 

and unoffending countries, Communist ‘colonization’ (and the fiction of granting ‘local 

autonomy’) stood revealed for what it was – naked imperialism245.”  The same day 

Newsweek published “Himalayan Hungary,” its competitor, Time, published its own article 

on the Uprising in much the same vein and beneath a photograph of the Dalai Lama was the 

                                                 
242 Elie Abel, “Guerrillas Fight Red Rule in Tibet,” NYT, Dec. 14, 1958, C2. 
243 Elie Abel, “Tibetans Battle Chinese in Lhasa,” NYT, Mar. 21, 1959, 1. 
244 “'God' Said No,” Newsweek, vol. 53 (Mar. 30, 1959), 50. 
245 “Himalayan Hungary,” Newsweek, vol. 53 (Apr. 6, 1959), 56. 



85 
 

 

caption, “Hungary all over again246.” The next week came a political cartoon in Newsweek 

depicting Khrushchev pinning a medal entitled “Order of Hungary” onto a blood-spattered 

Mao247.  Never before had Tibet captured the American imagination so vividly.  Over and 

over again, journalists and figures like the anti-Communist labor leader George Meany 

denounced the PRC’s response to the March Uprising.  As president of the American 

Federation of Labor-Congress of Industrial Organizations (AFL-CIO), Meany himself called 

Tibet “the Hungary of Asia248.” 

In the same way the invasion of Tibet paralleled the Korean War within the American 

consciousness, the March Uprising paralleled the Hungarian Revolution.  The American 

press helped form this context with headlines screaming PRC atrocities and describing the 

violence as a bloodbath.  On April 2, Abel reported that the PLA was forcing thousands of 

Tibetans into forced labor as PLA troops poured into Tibet to quell the continued, but 

hopeless, fighting.  With a tinge of romanticism, Abel described the woefully outmatched 

Khampa rebels as no match “for a determined campaign of extermination249.”  A day later, a 

former member of the Indian delegation to the UN, B. S. Gilani, wrote a letter to the editor of 

the New York Times claiming the Tibetan people were in danger of being wiped out not just in 

military conflict, but from starvation so long as the Indian-Tibetan border remained sealed.  

Gilani concluded with, “Let us be clear on Red China’s ultimate aim: It wants to colonize 

Tibet as it is doing surreptitiously in Sinkiang, Shensi and Mongolia.  It has a pretext now to 

                                                 
246 “Call to Freedom,” Time, vol. 73 (Apr. 6, 1959), 25. 
247 Cited in Newsweek, vol. 53 (Apr. 13, 1959), 46.  Famous political cartoonist Leslie Illingworth drew the 

cartoon for the London Daily Mail, a British tabloid newspaper.   
248 “Meany in Tibet Plea,” NYT, Apr. 3, 1959, 18. 
249 Elie Abel, “Tibetans Seized For Forced Labor,” NYT, Apr. 2, 1959, 3. 



86 
 

 

wipe out the Tibetan people.  Will the free world just stand by and watch250?”  In article 

after article, editorial after editorial, the emotional response to the March Uprising allowed 

American journalists and their readers to draw the comparison between Hungary and Tibet, 

as well as endow Tibetans fighting for “freedom” in the face of “Communist aggression” 

with a romantic air of martyrdom.  Sulzberger himself wrote an article entitled “The Free 

World’s Debt to the Khambas,” in which he stated toward the end, “We must thank the 

gallant Tibetans for this demonstration of freedom’s spark among the lesser known peoples 

in the remote Himalayan regions251.”  

 However, dissenting opinions did manage to join the journalistic discussion of Tibet.  

In response to Gilani’s accusation of colonization, a visiting professor at the University of 

Hartford and former ROC ambassador to the UN, Li Diezheng, wrote a letter of his own to 

the editor of the New York Times to refute the idea of colonization: “As a Nationalist Chinese 

I have not the least intention of defending Communist China’s policy in Tibet.  But the 

migration of the Chinese people from the overpopulated coast to China’s ‘wild west’ 

provinces should by no means be regarded as colonization.”  After pointing out that 

Shaanxi has been “Chinese” for centuries and that it once held the Tang dynasty capital of 

Xi’an, Li gave a legalist argument against the prevailing talk of Tibet as an independent state.  

Strangely, the self-proclaimed Nationalist Chinese even pointed to the Seventeen Point 

Agreement as evidence that Tibet was an autonomous part of China252.  Another letter to the 

editor called the proclaimed similarities between Hungary and Tibet only superficial: 

                                                 
250 B. S. Gilani, “China’s Aims in Tibet: Plans for Colonization Declared Concern of Free World,” NYT, Apr. 

3, 1959, 26.  “Shensi” is the old postal name for “Shaanxi,” which does not follow the pinyin convention.  
251 C. L. Sulzberger, “The Free World’s Debt to the Khambas,” Apr. 6, 1959, 26.  “Khamba” is an alternate 

transliteration of “Khampa.” 
252 Tieh-Tseng Li, “Status of Tibet: Historic Facts Said to Show It Is an Integral Part of China,” NYT, Apr. 13, 

1959, 30. Li later defected to the PRC and became a high-ranking official. 



87 
 

 

In the first place, neither the United States nor any Western power has had any 
kind of commitment involving the independence of Tibet or the liberties of the 
Tibetan people.  This is not true in the case of Hungary, where a number of 
international agreements, vaguely worded as they may have been, were 
disregarded, violated or at best unilaterally interpreted by one of the 
signatories, the Soviet Union.  In the second place, neither the United States 
nor any Western power could reasonably regard Tibet as being within the 
sphere of Western strategic or historic interests, whereas the continued 
Russian occupation of Hungary represents the suppression of an ancient 
European nation whose historic and cultural connections have been European 
and Western253. 

 
Although these forays into the Tibet Question appeared on the pages of the New York Times, 

the charged atmosphere surrounding the March Uprising prevented dispassionate journalistic 

discourse. 

 Tibet became an international relations disaster for the PRC in the March Uprising’s 

fallout.  On April 1, Dana Adams Schmidt of the New York Times wrote, “Indignation over 

Communist China’s suppression of the Tibetan revolt is stirring the Asian neutralist world as 

Soviet suppression of Hungary’s rebellion in 1956 stirred the Western world.”  Americans 

might not have read foreign newspapers, but articles such as Schmidt’s reported foreign 

outrage.  In his article, Schmidt cited an editorial from the Indian Hindustan Times entitled 

“The Rape of Tibet,” which stated, “Let us hold our heads low.  A small country on our 

border has paid the ultimate penalty for its temerity to aspire to independence.  Tibet is 

dead.”  Schmidt also reported that the Burmese newspaper The Nation published an article 

under the headline “No Time for Neutrality” that asserted all Asians should condemn the 

PRC’s suppression of the March Uprising as a “‘typically imperialist’ suppression of 

autonomy254.” Abounding examples of foreign indignation appeared in Schmidt’s article and 

                                                 
253 John Lukacs, “Tibet’s Suppression: Parallel Mention with Hungary is Criticized as Misleading,” NYT Apr. 

15, 1959. 
254 Dana Adams Schmidt, “Asians Indignant at Reds in Tibet,” NYT, Apr. 1, 1959, 3. 



88 
 

 

in American news stories in general for weeks afterward.  Schmidt’s colleague at the New 

York Times, Tillman Durdin, later quoted Malaysia’s Minister of External Affairs as saying, 

“The Chinese Communists, in spite of all their professions of being peace-loving people who 

support the force of liberation have shown once again that they can be ruthless… As 

upholders of the United Nations Charter, we must deplore the failure to allow the Tibetan 

people to exercise self-determination255.” Although Durdin was careful to note that the 

perception of anti-PRC sentiment in Asia was sometimes being inflated, and that no 

neutralist nation changed its policy toward the PRC as a result of Tibet, that did not stop one 

editorialist from hoping that Nehru and other neutralists would “learn the full lesson of 

Tibet” and snap out of their neutralism256.   

VII 

 Once again, US foreign policy toward Tibet did not shape journalistic conversation of 

Tibet.  Although Acting Secretary of State Christian Herter immediately denounced the 

PRC’s suppression of the March Uprising publicly, the New York Times article that carried 

Herter’s statement noted that the State Department was weary of giving any impression that 

the US government instigated the revolt257.  This was no accident.  American journalists 

and their readers were unaware that there was some truth to the PRC’s claim that “foreign 

imperialists” were to blame for the March Uprising and the Dalai Lama’s subsequent exile in 

India.  Since the mid-1950’s, the US Central Intelligence Agency (CIA) had recruited and 

trained Tibetan agents for the purpose of bolstering the Tibetan armed resistance.  The 

CIA's involvement in Tibet originated on a policy level directly from Secretary of State John 

                                                 
255 Tillman Durdin, “Asia Deeply Stirred by Tibet Repression,” NYT, Apr. 19, 1959, E4. 
256 “Mr. Nehru on Tibet,” NYT, Apr. 29, 1959, 32. 
257 “Herter Denounces Reds,” NYT, Mar. 27, 1959, 4. 



89 
 

 

Foster Dulles and Under Secretary Herbert Hoover Jr. (Herter’s predecessor).  Significantly, 

the CIA’s objective was not to achieve Tibet’s independence, but only hinder and harass the 

PRC as part of the Eisenhower Administration’s policy to challenge Communism at every 

opportunity other than costly overt military confrontation.  The CIA made the decision to 

lend support to Tibetan rebels in summer 1956 before the limits of covert intervention were 

made clear that autumn in Hungary258.  By 1959, the CIA airdropped over a half-million 

pounds of munitions and equipment to the growing Tibetan armed rebellion with CIA-trained 

agents’ assistance259.  Two of the Tibetan agents even made good use of their radio training 

when they intercepted the Dalai Lama’s escape party and helped secure the Dalai Lama’s 

asylum in India260, but the CIA was not directly responsible for the March Uprising.  

 However, other voices besides those of journalists’ gradually began to take over 

discussion of the Tibet Question in the March Uprising’s wake.  As previously noted, 

American journalists gave up rational discussion of Tibet in favor of emotionally-charged 

rhetoric.  Into this vacuum of debate over the Tibet Question stepped the Dalai Lama, 

whose escape from Lhasa into exile made him an international celebrity overnight.  The 

PRC’s manhunt for the twenty-five-year-old cleric made the first page of the New York Times 

and a “crush of correspondents from many parts of the world” awaited the Dalai Lama at 

Tezpur just across the Indian border in Assam261.  Under the caption, “The Escape That 

Rocked the Reds,” the Dalai Lama’s bespectacled portrait graced the cover of Time magazine 

                                                 
258 Knaus, Orphans of the Cold War, 137-139. 
259 Mikel Dunham, Buddha's Warriors: The Story of the CIA-Backed Freedom Fighters, the Chinese Invasion, 

and the Ultimate Fall of Tibet (New York, NY: Penguin, 2004), 263; Knaus, Orphans of the Cold War, 155. 
260 Kenneth Conboy & James Morrison, The CIA's Secret War in Tibet, 91-93. 
261 Elie Abel, “Peiping Paratroops Comb South Tibet for Dalai Lama,” NYT, Mar. 31, 1959, 1, 4; Elie Abel, 

“Big Welcome is Waiting,” NYT, Apr. 18, 1959, 4. 



90 
 

 

published a day after he arrived262.   Earlier, the PRC proclaimed that the Dalai Lama had 

been kidnapped263, but the New York Times published the Dalai Lama’s entire statement 

issued at Tezpur which asserted that he fled to India of his own free will.  Moreover, the 

statement ventured into discussion of Tibet’s historical status vis-à-vis China as well as 

recent developments vis-à-vis the PRC: 

It has always been accepted that the Tibetan people are different from the Han 
people of China.  There has always been a strong desire for independence on 
the part of the Tibetan people.  Throughout history this has been asserted on 
numerous occasions.  Sometimes the Chinese Government has imposed their 
suzerainty on Tibet, and at other times Tibet has functioned as an independent 
country.  In any event, at all times, even when the suzerainty of China was 
imposed, Tibet remained autonomous in control of its internal affairs.  In 
1951, under pressure of the Chinese Government, a seventeen-point 
agreement was made between China and Tibet.  In that agreement the 
suzerainty of China was accepted as there was no alternative left to the 
Tibetans. 

 
But even in the agreement it was stated that Tibet would enjoy full autonomy.  
Though the control of external events was to be in the hands of the Chinese 
Government it was agreed that there would be no interference by the Chinese 
Government with the Tibetan religion and customs and her internal 
administration.  In fact, after the occupation of Tibet by the Chinese armies, 
the Tibetan government did not enjoy any measure of autonomy, even in 
internal matters, and the Chinese Government exercised full powers in Tibetan 
affairs264. 

     
Instead of American journalists, the Dalai Lama began to shape Americans’ 

perception of Tibet.  An editorial that appeared in the New York Times before the Dalai 

Lama officially reached refuge in India predicted that he would become a symbol of 

resistance against Communism265.  Despite Nehru’s attempt to prevent the Dalai Lama from 

assuming a political role, the Dalai Lama nevertheless became such a symbol.  Another 

                                                 
262 Time, vol. 73 (Apr. 20, 1959). 
263 “Text of the Red Chinese Announcement on Tibet,” NYT, Mar. 29, 1959, 3. 
264 “Text of Statement Issued by Dalai Lama,” NYT, Apr. 19, 1959, 12.  Text is reformatted. 
265 “The Dalai Lama’s Escape,” NYT, Apr. 3, 1959, 26. 



91 
 

 

editorial illustrated the way his claims and statements, as well as reports of Communist 

atrocities, found relevance within Americans’ conceptualization of “Red China”:   

The Dalai Lama stands by his statement that Peiping flagrantly violated its 
pledge to respect Tibetan autonomy and made unprovoked war on the people 
of his country.  Reliable Indian sources report that Tibet has been turned into 
a vast prison camp, with monasteries damaged or destroyed by Communist 
artillery and whole villages wiped out, with no sign of life visible.  Food 
supplies have been confiscated, military rule imposed and refugees harassed.  
This is the penalty an inoffensive people is paying for not wanting or readily 
accepting the communization of their country266. 

 
Within the context of the Cold War and the prevailing parallel between Hungary and Tibet, 

the Dalai Lama later said in an interview published in the Statesman “that the people of Tibet 

were being subjected to ‘unbearable tortures day and night’267.” He then went on to publicly 

reiterate the Tibetan nationalist interpretation of the Tibet Question while simultaneously 

denouncing the PRC’s actions disregarding Tibetan autonomy and “inhuman treatment” of 

the Tibetan people268.  For Americans, the Dalai Lama was a living symbol of their 

perception of Communism, the PRC in particular, and the American public naturally gave the 

Dalai Lama the ability to shape their perception of Tibet.   

VIII 

 American interest in Tibet never completely diminished by 1954, but it was not until 

journalists had a compelling story with which they could capture their readers’ attention that 

the Tibet Question re-entered journalistic discussion.  As evidenced by the difference in 

popularity between Harrer’s adventurous Seven Years in Tibet and the Dalai Lama’s 

contemporary trip to Beijing, Americans were only willing to digest a certain perspective of 

Tibet.  The image of fierce Khampas (who made up the bulk of the Tibetan armed 

                                                 
266 “The Death of a People,” NYT, Apr. 24, 1959, 26. 
267 “Dalai Lama Decries ‘Torture’ of Tibet,” NYT, Jun. 7, 1959, 16. 
268 “Dalai Lama’s Statement,” NYT, Jun. 21, 1959, 24. 



92 
 

 

resistance) rebelling against Communist “occupation” suited the American palette perfectly 

alongside the image of a young, charismatic Dalai Lama juxtaposed against an allegedly 

slimy, scheming Zhou Enlai.  It was therefore no stretch for American journalists to link the 

1956 Hungarian Revolution and the 1959 March Uprising, despite vast legal-diplomatic 

differences.  Abel and other’s assertion to the contrary – that Tibet was not “Mao’s 

Hungary269” – was a minority opinion. 

Significantly, news coverage of the March Uprising had room to grow in the 

American press.  Unlike the 1950-1951 period, the US was not overtly involved in a war 

overseas.  The Korean War ended without a peace treaty in 1953 and the US government 

had yet to escalate its involvement in Vietnam.  Furthermore, Khrushchev had yet to visit 

the US or bang his shoe on a table at the UN, Cuban counter-revolutionaries were still 

plotting the Bay of Pigs invasion, and the Cold War had not yet reached its apex during the 

1962 Cuban Missile Crisis, among other notable events.  American journalists created an 

emotionally-charged atmosphere with their news coverage of Tibet as news of rebellion on 

the Tibetan plateau reached the outside world.  Although they did not themselves bring the 

Tibet Question into their own journalistic discussions of the March Uprising, journalists 

gradually ceded that role to such prominent figures as the Dalai Lama.    

Conclusion 

 The way American journalists framed Tibet reduced journalistic conversation of the 

Tibet Question to an emotional and polemical dialectic during the 1950’s.  Throughout the 

decade, fear of the “Red Menace” dominated international news and the Tibet Question did 

not enter the American news cycle until Tibet became embroiled in the Cold War.  From the 

                                                 
269 John Luckacs, “Tibet’s Suppression: Parallel Mention with Hungary is Criticized as Misleading.” 



93 
 

 

beginning of 1950 through the Seventeen Point Agreement’s signing in May 1951, the issue 

of Tibet’s status joined the “Communist versus Free World” dialectic.  As the Korean War 

and the Red Scare raged, American journalists perpetuated the parallel between Korea and 

Tibet as examples of Communist expansionism and imperialism in Asia.  Although Sino-

Tibetan negotiations and the Tibetan government’s appeal to the UN caused American 

reporters to address the Tibet Question, the majority of published news articles portrayed the 

PRC as a conqueror that illegally invaded Tibet.  After all, American journalists and their 

readers drew a distinction between “China” and “Red China,” the former having a legitimate 

interest in Tibet and the latter not.  However, American journalists all but ignored even the 

ROC’s claim of authority over Tibet.  Tibetan nationalists and their sympathizers never had 

to convince the American public that Tibet was an independent nation before the PRC’s 

invasion because American journalists did that job for them decades before contemporary 

Tibetan support organizations existed. 

 American journalists even framed the PRC’s efforts to modernize and physically 

integrate Tibet in a Cold War context.  Within this context, the PRC’s visible or imagined 

efforts to modernize Tibet by building roads, airfields, electrical generation facilities, mines, 

clinics, and so on assumed a threatening nature to Americans.  Although the current Dalai 

Lama (then and still does) appreciated the value of modernization for Tibetan society, 

American reporters had nothing good to say about any of it.  Instead, American journalists 

reported how the “Red Chinese” as “occupiers” sought to use Tibet to further Communist 

plans of expansion into South and Southeast Asia.  Even though the PLA had trouble 

feeding its border garrisons, Americans accepted phony reports and assertions that the USSR 

and the PRC were planning to use Tibet as a springboard to further Communist 



94 
 

 

“imperialism.”  Tibet fell out of the American news cycle after the Seventeen Point 

Agreement’s signing ceased open hostilities, thereby removing Tibet from the Cold War’s 

front lines, but news from Tibet lingered in the background of journalistic conversation.  

The American perception of the PRC, which journalists helped to create during the interim 

years when Tibet was not front page news, as only using Tibet to further its own agenda 

partially explains the popular notion in American society today that the PRC has only ever 

been a parasite illegally occupying a land that is not its own. 

 The greater part of the explanation as to why everyday Americans readily accepted 

the Tibetan nationalist principle that the PRC has illegally occupied Tibet is the way 

journalists covered the 1959 March Uprising and previous Tibetan rebellion.  The “David 

and Goliath” struggle between Tibetans fighting for “freedom” against the “new Communist 

imperialism” fit perfectly into American sensibilities.  In a way, the PRC’s actions in 

suppressing the March Uprising justified American antipathy towards the Communist world, 

just as the 1956 Hungarian Revolution had a few years earlier.  There was little room for 

rational discussion of the Tibet Question in the emotional and polemical journalistic 

atmosphere that followed.  After all, if an American journalist did not take a position 

against the PRC, it would have been construed as a position for the PRC, anticipating the 

current nature of academic debate of the Tibet Question.  The Cold War dialectic of “us 

versus them” precluded discussion of the Tibet Question at all because, in the American 

mindset, of course Tibetan nationalist principles were correct – Tibet was a victim of blatant 

Communist aggression.     

 Throughout the 1950’s, American journalists reported on news from Tibet in a way 

they believed their readers would like to hear it.  In turn, Americans read the news from 



95 
 

 

Tibet that they wanted to hear.  However, this was not a simple case of yellow journalism.  

The Cold War prevented unbiased journalistic discussion of international issues in general, 

but there were other significant factors with regards to coverage of Tibet.  Without any 

Western journalists actually in Tibet, witnessing events firsthand, American news 

organizations and their own reporters had to rely on either third parties to do their reporting 

for them or unnamable sources who typically provided stories of unknown accuracy and bias.  

Critically, Kalimpong, center of Tibetan nationalists in exile throughout the 1950’s, was the 

point of origin of many news articles by way of traders, pilgrims, refugees, and perhaps even 

Gyalo Thondup himself or his prototype Tibetan support organization.  It is no wonder, 

then, why American journalists failed to consistently define Tibet’s borders and created 

confusion between ethnographic and political Tibet.  According to their Tibetan sources, 

“Tibet” was where ethnic Tibetans inhabited and American journalists were responsible for 

propagating that idea to their readers long before Tibetan support organizations existed. 

During the 1950’s, journalistic discussion of the Tibet Question had little to do with 

the actual historic debate over Tibet’s status.  Instead, American journalists crafted a version 

of the Tibet Question that was palatable for their readers.  Not only did this version capture 

the American public’s sympathy, but it has also proven remarkably durable since the Cold 

War’s end.  American journalists never introduced the finer points of the Tibetan 

interpretation of the Tibet Question to their audience, even if they understood or knew of it 

themselves.  The Tibet Question therefore took on an entirely different meaning; it was 

never about Tibet’s status with regards to China, it was about America’s status with regards 

to China. 



96 
 

 

Bibliography 

Books: 

An Caidan [安才旦].  Travel Guide to Tibet of China [中国西藏旅游指南].  Beijing: 

China Intercontinental Press [五洲传播出版社], 2003. 

Chitkara, M. G.  Toxic Tibet under Nuclear China.  New Delhi, India: APH Publishing,
 1996. 
The Dalai Lama of Tibet.  My Land and My People.  New York, NY: Potala Corp., 1985. 
Dobbs, Charles M.  The Unwanted Symbol: American Foreign Policy, the Cold War, and 

Korea, 1945-1950.  Kent, OH: Kent State University Press, 1981. 
Foot, Rosemary.  The Wrong War: American Policy and the Dimension of the Korean 

Conflict, 1950-1953.  Ithaca, NY: Cornell University Press, 1985. 
Ford, Robert W.  Captured in Tibet, 2nd ed.  New York, NY: Oxford University Press, 

1990. 
Goldstein, Melvyn C.  A History of Modern Tibet, 1913-1951: The Demise of the Lamaist

 State.  Berkeley & Los Angeles: University of California Press, 1989. 
Goldstein, Melvin C.  A History of Modern Tibet, Vol. 2: The Calm before the Storm,  

1951-1955.  Berkeley & Los Angeles, CA: University of California Press, 2007. 
Goldstein, Melvyn C.  The Snow Lion and the Dragon: China, Tibet, and the Dalai Lama.
 Berkeley & Los Angeles, CA: University of California Press, 1999. 
Grunfeld, A. Tom.  The Making of Modern Tibet, rev. ed.  Armonk, NY: M. E. Sharpe,
 1996. 
Harrer, Heinrich.  Seven Years in Tibet, trans. Richard Graves.  New York, NY: E. P. 

Dutton & Co., 1954. 
Herring, George C.  America's Longest War: The United States and Vietnam, 1950-1975, 3rd

 ed.  New York, NY: McGraw-Hill, 1979. 
Knaus, John K.  Orphans of the Cold War: America and the Tibetan Struggle for Survival. 

New York, NY: Public Affairs, 1999. 
Liu Xiaoyuan.  A Partnership for Disorder: China, the United States, and Their Policies

 for the Postwar Disposition of the Japanese Empire, 1941-1945.  New York, NY:
 Cambridge University Press, 1996. 
Matthews, John P.  Explosion: The Hungarian Revolution of 1956.  New York, NY: 

Hippocrene Books, 2007. 
Shakabpa, Tsepon W. D.  Tibet: A Political History.  New Haven, CT: Yale University
 Press, 1967. 
Shakya, Tsering.  The Dragon in the Land of Snows: A History of Modern Tibet since 1947.
 New York, NY: Penguin Group, 1999. 
Schonberger, Howard B.  Aftermath of War: Americans and the Remaking of Japan,  

1945-1952.  Kent, OH: Kent University Press, 1989. 
Smith, Warren W. Jr.  China's Tibet?: Autonomy or Assimilation.  Lanham, MD: Rowman
 & Littlefield, 2009. 
Tenzin Gyatso [The Fourteenth Dalai Lama].  Freedom in Exile: The Autobiography of the 

Dalai Lama.  New York, NY: HarperCollins, 1990. 
 
 



97 
 

 

 

 

Journal Articles and Book Reviews (online and in print): 

 
Akester, Matthew.  “Review of A History of Modern Tibet, Volume 2: The Calm before the

 Storm, 1951-1955 by Melvyn C. Goldstein.” The Journal of the International 

Association of Tibet Studies [JIATS], no. 4 (Dec. 2008):
 http://www.thlib.org/collections/texts/jiats/#jiats=/04/rev_goldstein/ 
Dreyer, June Teufel.  “Review of The Making of Modern Tibet by A. Tom Grunfeld.” 

The Journal of Asian Studies, vol. 47 (May 1988): 347-348. 
Goldstein, Melvyn C.  “Goldstein's Response to M. Akester's ‘Review of A History of

 Modern Tibet, Volume 2: The Calm before the Storm, 1951-1955 by Melvyn C.
 Goldstein’.” JIATS, no. 5 (Dec. 2009):
 http://www.thlib.org/collections/texts/jiats/#jiats=/05/rej_goldstein/ 
Rabgey, Tashi.  “Review of The Making of Modern Tibet by A. Tom Grunfeld.” The

 Journal of Asian Studies, vol. 58 (May 1999): 506-507. 
Riggs, Fred W.  “Invasion of Tibet Brings Chinese-Indian Discord.” Foreign Policy 

Bulletin, vol. 30 (Nov. 10, 1950): 1-2. 
Sautman, Barry.  “Review of Tibetan Nation: A History of Tibetan Nationalism and Sino

 Tibetan Relations by Warren W. Smith Jr. & The Dragon in the Land of Snows by
 Tsering Shakya.” The China Quarterly, vol. 171 (Sep. 2002): 774-776. 
 
 

Government Documents: 

“‘A Report to the National Security Council – NSC 68,’ April 12, 1950”; President's 
Secretary's Files; Truman Papers; Harry S. Truman Library & Museum 

“Remarks by Dean Acheson before the National Press Club, ca. 1950”; Harry S. Truman
 Administration; Elsey Papers; Harry S. Truman Library & Museum. 
US Department of State, Foreign Relations of the United States [FRUS], 1947, vol. VII, The 

Far East: China.  Washington D. C.: US Government Printing Office, 1972. 
US Department of State, FRUS, 1948, vol. VII, The Far East: China.  Washington D. C.: 

US Government Printing Office, 1973. 
US Department of State, FRUS, 1950, vol. VI, East Asia and the Pacific, Washington D. C.: 

US Government Printing Office, 1976. 
 


